Wie ben ik?
Mijn naam is Ylva de Kort- Groeneveld (19-04-1978).
Ná mijn studie Sociaal Pedagogisch Werk (1997) en tijdens mijn opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan de Hogeschool van Utrecht (1997-2001) heb ik een langere periode op de peutergroep van een particulier kinderdagverblijf gewerkt als Pedagogisch medewerker en als onderwijsassistent op de kleutergroep binnen het slechthorende onderwijs.
Ná de geboorte van ons tweede kind (2008) heb ik besloten om naast het moederschap tijdelijk als Freelancer peuter- en ouder en kindgym te gaan geven. Dit heeft me de mogelijkheid geboden me te kunnen oriënteren op al het werk dat er binnen het Pedagogisch werkveld te vinden is en ben ik in 2010 gaan werken als Tutor voorschoolse educatie binnen een grote kinderopvang organisatie in de Haarlemmermeer. Mijn werk bestond uit het begeleiden van ouders van en kinderen (2-4 jaar) met een dreigende (Nederlandse) taalachterstand en het ondersteunen van de Pedagogisch Medewerkers in het werken met de Piramide methode. Ik hield mij bezig met de één op één begeleiding en het monitoren van de ontwikkeling van anderstalige kinderen.
Ik heb door de jaren heen veel bijscholing gehad en diverse trainingen gevolgd op het gebied van logopedie, ASS, ADHD en ADD, gezinsbegeleiding; Meldcode Kindermishandeling, gesprekstechnieken ('De Trein van Boos Naar Middel') en coaching ('Professioneel Pedagogisch Coach')* . Daarnaast heb ik een uitgebreide training 'Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong' (Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong')** gedaan en ben ik mij binnen de organisatie gaan richten op het signaleren en observeren van 'Pientere Peuters'.
Ik merkte in de afgelopen jaren steeds vaker dat er voor kinderen die extra 'zorg' nodig hebben er al veel geregeld is, maar voor kinderen die zich sneller ontwikkelen dan gemiddeld er echt nog winst te behalen valt.
Om mijn praktische kennis te combineren met de benodigde theoretische kennis, heb ik de volledige opleiding 'Expert Ontwikkelingsvoorsprong' (Expertgroep ontwikkelingsvoorsprong) ook gevolgd.
Mijn doel als 'Expert' is het vroegtijdig signaleren van kinderen die extra uitdaging nodig hebben zodat zij niet vastlopen in het PO (Primair Onderwijs) of het VO (Voortgezet onderwijs). Dit kan door middel van een op maat gemaakte observatie, maar ook via kinder-yoga en Mindfullness. Kortom alles wat er nodig is voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong om met een 'Open Mindset' te starten op school en te zorgen dat zij een mooie toekomst tegemoet gaan waarin zij hun kennis en vaardigheden ten volste kunnen benutten.